PostNL heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een sterke groei gezien van de bezorging van pakketjes door de coronacrisis.
De bezorgingen via webshops stegen sterk, mede door de lockdownmaatregelen sinds de tweede helft van maart.
Voor het eerste kwartaal als geheel leed PostNL een verlies van 12 miljoen eeuro, mede door eenmalige integratiekosten vanwege de overname van concurrent Sandd.
Op de beurs zakte het aandeel PostNL maandag fors.
PostNL heeft in het eerste kwartaal een hogere omzet uit de levering van pakketjes behaald, geholpen door de coronacrisis. Door de virusuitbraak bestelden mensen vaker online en had het bedrijf het dus drukker met het afleveren van spullen aan huis.
Bij de pakkettendivisie steeg de omzet naar 414 miljoen euro van 398 miljoen euro vorig jaar. Volgens PostNL was in maart een volumegroei van ruim 11 procent te zien bij pakketten. Voor het hele kwartaal groeide het pakketvolume met 2,8 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Door de lockdownmaatregelen die in de tweede helft van maart werden doorgevoerd moesten veel fysieke winkels sluiten en steeg de pakketbezorging via kleine en middelgrote webshops. Ook grotere webshops kozen er in het eerste kwartaal voor om meerder pakketbezorgers in te zetten.
Per saldo leverde de groei bij de pakketdivisie een genormaliseerde operationele winst op van 26 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar, een plus van 3 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
PostNL maakte verder bekend dat er een nieuw pakkettensorteercentrum in het Belgische Willebroek wordt geopend om verdere volumegroei bij pakketten te kunnen opvangen. Dit centrum moet in de loop van 2021 in gebruik worden genomen.
Uitstel advertentiecampagnes drukt volumes bij postbezorging
Bij de postdivisie zag PostNL het volume juist dalen. Mensen verstuurden weliswaar aanzienlijk meer wenskaarten aan familie en vrienden, maar de partijenpost liet in maart een aanzienlijke daling zien doordat veel advertentiecampagnes werden uitgesteld.
PostNL rondde op 1 februari 2020 de overname van concurrent Sandd af, waardoor de resultaten van Sandd meetelden in de cijfers. In het eerste kwartaal leverde deze overname 5 miljoen euro aan kostenbesparingen op, maar daar stonden eenmalige integratiekosten van 17 miljoen euro tegenover.
De totale omzet van PostNL bedroeg 701 miljoen euro tegen 684 miljoen euro een jaar eerder.
De genormaliseerde operationele winst van PostNL als geheel kwam uit op 15 miljoen euro in het eerste kwartaal, en dat was een halvering vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Netto leed PostNL een verlies van 12 miljoen euro in het eerste kwartaal, vooral door eenmalige kosten gerelateerd aan de overname van Sandd.
Topvrouw Herna Verhagen sprake van een solide resultaat voor het bedrijf in het eerste kwartaal. Volgens haar ligt de integratie van PostNL en Sandd voor op schema wat betreft de verwachte synergievoordelen.
Post NL streeft naar een winst van 110 miljoen tot 130 miljoen euro in heel 2020. PostNL waarschuwt wel voor onzekerheden door de coronacrisis die de resultaten kunnen beïnvloeden.
Het aandeel PostNL kreeg maandag een flinke tik met een min van ruim 11 procent. Volgens analisten van KBC Securities vielen de omzet en winst lager uit dan gehoopt.